Nyaralás a kutyával

Alapdolgok ha kutyával mész nyaralni

A kutyás lét egy életforma :)

Lehet kutyát tartani és kutyával élni, ez utóbbi azt jelenti, hogy négylábú társunk, társaink bizony velünk tartanak, mindenhova ahova csak lehet.  Tehát az utazásokat is úgy tervezzük, hogy őt/őket se kelljen itthon hagyni.

Magyarországon ez bizony nem mindig könnyű, bár már egyre több helyen fogadnak kutyával is, viszont mindenképpen érdemes előre tisztázni, hogy mekkora és hány darab kutyával érkezünk és valóban bent alhatnak velünk a kutyák a házban. Egyszer jártunk mi is úgy, hogy egy kutyabarátnak nevezett hotel, azt mondta, hogy szívesen látnak minket a kutyával, de a kutya éjszaka az istállóban elkülönített helyen alhat csak. Hogy hol? Kérdeztem vissza döbbenten. Természetesen más szállást választottunk :)

A kutyabarát szállásokon is legyünk figyelmesek! Ha kert van, ott is illik a kutya után felszedni a végterméket és a környéken is, akár a parton sétálunk, akár utazás alatt megállunk valahol egy egészségügyi sétára, a kutya a nyaralás alatt is legalább annyiszor fogja végezni a dolgát, mint otthon.  Ez várható. Ezzel együtt a kutya utáni takarítás is elvárható! Senki sem szeretne belelépni, az út melletti parkolóban, a parti sétányon vagy véletlenül belenyúlni, belefeküdni egy homokos kakadarabba a strandon.

A szállás helyen, házban, lakásban pedig ügyeljünk rá, hogy a kutya után ne maradjon indokolatlanul nagy kosz. Némi kutyaszőr természetes, de én mindig viszem a takarót, hogy ha mégis a lábamhoz feküdne, akkor ne az ágyneműt, kanapét koszolja össze és a szállás elhagyása előtt, azért össze is szoktam söpörni.

A szállás helyen legyünk tekintettel a többi vendégre is, esetleg gyerekekre, akik lehet, hogy félnek a kutyától, vagy pont az ellentéte és olyan bátran rohanják le a mi négylábunkat, hogy az frászt kap. Közös területeken, étteremben, folyosón, liftben tartsuk pórázon kedvencünket.

Itthon a strandok, kutyás fürdőhelyek száma is elég limitált, ezért mindenképpen előre nézzünk utána, ha strandolós helyen szeretnénk pihenni, hogy mit enged meg az adott strand.  Van ahol póráz szabály van, és van ahol csak bizonyos időpontokban lehet a kutyát a vízbe vinni, általában az esti vagy kora reggeli órákban.  Ha napközben visszük le a kutyát fürdeni, strandolni, akkor mindenképpen gondoskodjunk róla, hogy árnyékos helyet is tudjunk biztosítani neki, akár egy napernyő alatt, akár a fák alatt.

Az éttermek tekintetében sem még állunk még a helyzet magaslatán az országban, bár sok vendéglátó helyen már tényleg nem problémáznak a szocializált kutyák láttán és nemcsak a teraszon, hanem bent is szívesen látják őket. Néhol előbb hoznak nekik vizet, mint nekünk italt. :)

Külföldön jobb a helyzet. több országban is jártunk, (Olaszország, Horvátország), ahol tényleg szeretik őket és bárhova be is mehetsz velük . Kicsit más a morál és a kutyatartók hozzáállása is, vagyis a kutyák jól neveltek és teljesen szocializáltak, mi például nem igen láttunk egyik országban sem póráz végén őrjöngő, ugató kutyát. Az éttermekben gyakran az asztal alatt fekvő kutyák teljesen észrevétlenek, de nem is ugranak ki a lábadra vagy a kutyádra ahogy elmész mellettük (itthon ilyenben is volt már részünk, mondanám, hogy vicces volt, de sajnos nem az. )

A kutyával utazás tervezésénél több szempontot is vegyük figyelembe:

Az utazás hosszától függően tervezzünk be több megállót, (nagyjából 3 óránként), ahol a kutyát kicsit ki tudjuk engedni mozogni, nyújtózni és dolgát végezni. A kutya szállításánál is törekedjünk a biztonságra, vagy szállító boxban, vagy biztonsági hámmal az autó biztonsági övéhez rögzítve szállíthatunk csak kutyát! (ezt törvény is előírja, hogy a kutyát rögzíteni kell az autóban, és ha külföldre megyünk, érdemes megnézni ott mi a szabályozás)

A legkutyabarátabb helyen is vannak olyan épületek, helyszínek ahova nem mehetünk együtt. Tervezzük a programot körültekintően! Hol lesz a kutya, amíg mi megnézzük mondjuk egy kiállítást vagy egyéb kutyamentes programon veszünk részt? Biztonságosan ott tudjuk -e hagyni a szálláshelyen? (ha ott hagyjuk egyedül, ezt mindenképpen jelezzük a portán, recepción, nehogy kellemetlen meglepetés legyen, ha közben takarítani mennek a szobánkat) Az autóban hagyás melegben teljesen kizárt, mert nagyon hamar felmelegszik az autó, így erre nagyon figyeljünk és még fél órára se zárjuk a kutyát, zárt autóba, mert az életébe kerülhet!

Ha várost néznénk, akkor pedig ügyeljünk rá, hogy az aszfalt is felforrósodik, és égeti a kutya mancsát! Ellenőrizzük az aszfalt hőmérsékletét, ha nekünk meleg, akkor neki is az! A nyári meleg időszakban is érdemes mancsápolót használni, nem csak téli jeges időben. Persze ettől még a forró aszfalt kerülendő!

Mielőtt elindulnánk bármilyen utazásra a kutyával, a legfontosabb annak utána nézni, milyen papírok, oltások szükségesek ahhoz, hogy beléphessünk vele az adott ország határán és az is, hogy mi kell ahhoz, hogy vissza is jöhessünk Magyarországra! Ezt már a tervezésnél ellenőrizzük, mert lehetnek nagyon kellemetlen meglepetések!

A következő a kutya útlevele, chipje és oltásai, amiknek rendben kell lennie! Kell az állatorvostól egy igazolás, hogy a kutya egészséges és utazhat, ezt az útlevelében pecsételi be az orvos, ilyenkor érdemes a chipre regisztrált adatokat is még egyszer ellenőriztetni, illetve, hogy olvasható-e chip (helyén van, standard hely a kutya nyak része)

Sajnos a magyar Petvetdata rendszer nem nemzetközi, így külföldön a chipről nem fogják tudni leolvasni az adatokat, ezért legyen a kutyán biléta, telefonszámmal ellátva! (lehetőleg +36-os előhívóval, hogy ha egy külföldi találja meg, akkor feltudjon minket hívni gond nélkül! )

Egy dolgot sohasem szoktam kihagyni, ha kutyával utazom! Mindig kikeresem, a szállásunk közelében lévő állatkórház, állatorvos címét és elérhetőségét. Ha hosszabb útra megyünk, akkor az útvonalon több állatkórház elérhetőségét is felírom, minden eshetőségre felkészülve! Ne egy esetleges vészhelyzetben kelljen keresgélni!

Mit érdemes magunkkal vinni?

• Kutya útlevél, oltási könyv
  • Több nyakörv, póráz, hám, amit használunk, Ha vizes lesz, ha elveszik, ha elszakad. Érdemes esetleg vízálló verzióval is készülni, a nagy pancsolásokhoz.
  • Szájkosár, van ahol kötelező, és a biztonság kedvéért is jó ha van nálunk.
  • Biléta : névvel, de minimum telefonszámmal ellátva (+36)
  • Kakis zacskó, hiszen senki sem szeret belelépni.
  • Friss víz: tudom a strandon van belőle bőven, de azért inkább tiszta vízzel itassuk a kutyát, a tenger víz pedig amúgy sem alkalmas az ivásra.
  • Itató-etető tál: akár az összecsukható verzió, utazásnál nagyon praktikus
  • Eledel: midig vigyük magunkkal a kutya által megszokott eledelt, ne az utazás alatt kelljen kísérletezni, hogy vajon melyiket eszi meg a kutya a helyi kínálatból, vagy éppen melyiktől nincs hasmenése.  (Barf-os etetésnél vannak szárított menük, ami utazásnál nagy segítség lehet, érdemes előtte azért tesztelni, hogy megeszi e a kutya)
  • Fekhely, párna, takaró: valamit, ami a sajátja. Szívesebben fog arra lefeküdni egy idegen helyen és nyugodtabb is lesz.
  • Játék: labda vagy valamilyen vízen úszó játék, hogy a strandon is lehessen játszani.
  • Elsősegély csomag: a kisebb balesetekhez
  • Gyógyszerek: ha van, amit a kutya rendszeresen szed, akkor ne felejtsük itthon.

A kutyánkkal, társunkkal együtt utazni nagy élmény mindkettőnknek! Bár sokkal gondosabb , alaposabb tervezést és előkészületeket igényel, de hidd el megéri! A sok közös pillanatért és a kutya önfeledt öröméért, amikor új területet fedez fel, új illatokat érez és élvezi, hogy velünk lehet! A hálás tekintet mindent megér!